Kom uit je comfortzone en beweeg!

In een skybox van het ADO stadion dans ik met voor mij onbekende mensen. Uit de boxen schalt ‘Can’t Stop the Feeling’ van Justin Timberlake. Samen bedenken we steeds nieuwe bewegingen en doen we elkaar na, vol overgave én met een lach op ons gezicht. Ik ben aanwezig op de CVI Conferentie bij de workshop ‘Bewegen in het onderwijs’ van Marisja Groen, teamleider bij de School voor Administratie op ROC Mondriaan. 

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 25 procent van de lestijd besteedt aan beweging het een positief effect heeft op het leren. Door te bewegen functioneren je hersens beter. Het geleerde blijft beter hangen in het brein, je hebt een positief gevoel door de stofjes als dopamine en adrenaline die vrijkomen. Je brein wordt als het ware beloond. Een paar minuten wandelen kan al het verschil maken. Deze kennis is al enige tijd voorhanden, maar toch is er nog relatief weinig aandacht voor de invloed van beweging op de hersenen in het MBO-onderwijs.  

Marisja laat ons zien wat de invloed is van bewegen op de verschillende delen van de hersenen: “Het is belangrijk om je frontaalkwab steeds uit te dagen anders gaat ‘ie op de waakvlam.” De frontaalkwab speelt een belangrijke rol bij het controleren van andere gebieden in de hersens. De frontaalkwab is nog in ontwikkeling tot je 25e of soms zelfs 30e levensjaar en speelt ook een rol bij het vermogen om te plannen. Een vaardigheid die we wel vaak verwachten van studenten, maar fysiek dus nog niet wordt gefaciliteerd door hun brein.

Je brein leert pas echt als het gaat schuren. Kom uit je comfortzone dus! Als je als docent elke dag dezelfde soort lessen geeft, wordt het vlammetje in je eigen frontaalkwab ook steeds kleiner.

Een goede docent is zelf dus ook steeds in beweging. “Want wie zelf niet meer leert is niet aantrekkelijk om van te leren.”

Het werkt echt!

Als na een half uurtje de aandacht wat begint te verslappen, gaat de muziek aan en dansen we in een rij achter elkaar aan en worden we uitgedaagd om diverse bewegingen te maken. Het effect is dat we daarna weer veel frisser en aandachtiger kunnen luisteren naar Marisja. Bewegen werkt écht ondervind ik nu nog bewuster.

“Hoe krijg je de studenten dan in beweging?”, is een vraag van een van de andere deelnemers. Marisja vertelt dat ze lessen life skills geeft om de studenten eerst uit te leggen wat de invloed van bewegen op het brein is en hoe het werkt. De motivatie om te bewegen wordt daardoor hoger. “Een veilige basis is heel belangrijk. Begin met kleine stappen en eenvoudige bewegingen en laat de studenten steeds een stapje verder gaan. Leg de studenten ook uit waarom, want ze wíllen ook graag weten waarom.”

Marisja besluit haar presentatie met het delen van haar droom: Bewegen binnen heel Mondriaan te stimuleren! Dat lijkt me een goed plan waar ik me graag bij wil aansluiten. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om bij lange overleggen of zitsessies achter de laptop voortaan nog alerter te zijn op bewegen. Mijn frontaalkwab moet immers niet op de waakvlam, maar vol blijven branden!

Wat doe jij om uit je comfortzone te komen en in beweging te blijven? En wat denk je van onderstaande vraag? Wil je het juiste antwoord weten? Bekijk dan het filmpje van Marisja.

[poll id="4"]

Bij de School voor Administratie waar Marisja werkt en bij Projecten Bijzondere Voorzieningen hebben ze met behulp van het beschikbare innovatiebudget zit-sta-bureaus aangeschaft. In samenwerking met het Welten Instituut wordt dit schooljaar onderzoek gedaan naar de effecten van het plaatsen van deze bureaus op de cognitieve prestaties van de studenten. De resultaten worden aan het eind van het schooljaar 2018 – 2019 verwacht en publiceren we via dit blog.

1 Comment

  1. Mooie blog! Leuk om te lezen. Leuk om bewegen te combineren met gezonde voeding aangezien, gezonde voeding ook de cognitieve prestaties verbeterd. Een gezonde Mondriaan!


Comments are closed for this article!