Complex probleem? Probeer eens wat stoepkrijt!

Afgelopen woensdag werd het een beetje een rommeltje in een van de vergaderzalen bij de Koningin Marialaan: ongeveer twintig medewerkers van Mondriaan waren druk bezig met stapels Lego, knutselmateriaal en stoepkrijt … en er werd ook nog gedanst, door hoepels gesprongen en flink gediscussieerd. Ja, het was aan het einde van de avond een behoorlijke rommel in de zaal.

Maar dat had natuurlijk allemaal een reden: onder leiding van Immo Dijkma en Adri Mertens volgden we een workshop ‘Design Thinking & Effectuation’. Design Thinking is een methode om oplossingen te ontwerpen voor complexe problemen, zogenaamde wicked problems. Uitdagingen waar niet zomaar een duidelijke oplossing voor is. Met deze methode beweeg je continu tussen een aantal stappen: van empathy, define, ideate, prototype naar testen en terug. Immo en Adri namen ons stap voor stap mee in deze denkwijze. Want ondanks dat de Design Thinking methode een aantal duidelijke fasen kent, is het vooral een manier van denken.

Design thinking start dus vanuit empathie: je probeert zoveel mogelijk te leren van het publiek voor wie je ontwerpt. Dat klinkt heel logisch, maar eigenlijk doen we dit veel te weinig en ook niet heel grondig. Denk bijvoorbeeld eens aan het ontwerpen van een nieuw curriculum of een app voor studenten. Natuurlijk bedenk je dan vooraf wat de beste manier is om aan te sluiten bij de student, maar hoeveel tijd besteed je hier echt aan? En vooral: ga je gedurende het proces nog wel eens terug naar de student om verder onderzoek te doen? Deze stap moet leiden tot een design challenge die begint met de woorden: “Hoe zouden we …”. Een open vraag, zonder dat hier al een voorgenomen oplossing in zit.

De verschillende opdrachten die we tijdens de workshop moesten doen droegen stuk voor stuk bij aan het ontwikkelen van een gevoel bij de soms wat abstracte termen van Design Thinking. Zo was de opdracht om een ‘kaart’ te maken van de omgeving waarbinnen je uitdaging zich bevindt voor veel deelnemers een eye opener. Het maken van een echte kaart die je aan een ander kunt toelichten, helpt je om een veel beter beeld te krijgen van de situatie. En of je dit nu tekent op een groot vel papier, met Lego bouwt of met stoepkrijt op de grond tekent, de ander krijgt veel beter inzicht in onderlinge verhoudingen, posities en afhankelijkheden.

Deze eerste bijeenkomst van de workshop Design Thinking & Effectuation werd afgesloten met de opdracht om voor je eigen uitdaging, of die van een ander, een prototype te ontwerpen en indien mogelijk te testen voor de tweede bijeenkomst. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten die we op 28 november te zien krijgen!

Heb je ook interesse in een Design Thinking workshop, of heb je een wicked problem waar je graag eens over verder praat? Laat het ons weten en we komen met hoepels, Lego en stoepkrijt naar je toe!