Alleen de titel van deze sessie riep bij mij al veel vragen op over hoe wij technologie en digitale middelen binnen het ROC Mondriaan inzetten. Met welke doel, visie en verwachting zetten wij eigenlijk technologie in? Draagt deze technologie en middelen bij aan de kwaliteit van het onderwijs, aan de professionaliteit van onze docenten en aan het leerrendement van onze studenten?
Wij moeten zeker technologische innovaties binnen ons onderwijs blijven stimuleren. Maar het is wel van belang om stil te staan bij deze vragen. Want het komt vaak voor dat we oplossingen zomaar overnemen omdat het leuk klinkt. Neem bijvoorbeeld ‘gepersonaliseerd leren’. Vrijwel alle scholen vinden dit interessant en zijn hier op hun eigen manier mee bezig. Maar de impact die dit heeft op de effectiviteit van de les, de taak van de docent en de rol van technologie hierbij wordt vooraf niet altijd goed onderzocht.
Ik maak hierbij graag een mooie verbinding tussen onderwijsinnovatie en onderwijskwaliteit. Allebei zijn nodig om betekenisvolle en effectieve lespraktijken te kunnen ontwikkelen. De belangrijkste boodschap die ik van deze sessie meeneem is dan ook het belang van ‘kwalitatief innoveren’.
Wij moeten leren om de juiste en relevante technologie en/of technologische middelen te kiezen, deze op de juiste wijze in te zetten, bij de juiste groep studenten en voor de juiste doeleinden. Het is hierbij belangrijk om vooraf een visie op technologie binnen het onderwijs te formuleren, de student als uitgangspunt te nemen voor de innovatie en te leren van early adopters.
Lees alles over SXSW EDU !
Ik combineer mijn passie voor leren met innovatie! Ik heb een drive om studenten, collega’s en teams te helpen groeien en geloof hierdoor in de plasticiteit van het brein. Ik benut hierdoor het liefs inzichten en strategieën afkomstig van de positieve psychologie, zoals: Appreciative Inquiry, Growth Mindset en het Broaden-and-Build model.