Ik mag met Erik Woning naar SXSW EDU en heb hier onwijs veel zin in! Ik wil mij graag helemaal laten onderdompelen in een zee van kennis. Ik wil graag inspiratie opdoen, maar vooral deze inspiratie en kennis over leren en lesgeven met collega’s binnen het ROC Mondriaan delen. Daarom zal ik de komende tijd veel gaan bloggen!
Ik verwacht nieuwe inzichten en kennis op te doen over hoe het brein leert, hoe wij technologie en innovatieve strategieën kunnen inzetten en benutten, kennis over inclusief onderwijs, gepersonaliseerd leren en het belang van optimale leeromgevingen. Soft Skills zijn van belang voor onze studenten in de toekomst. Ik wil hierdoor dan ook meer kennis krijgen over welke tools docenten moeten ontwikkelen om o.a. empathie, communicatievaardigheden en samenwerkingsvaardigheden bij studenten te helpen ontwikkelen. Ik verwacht ook kennis op te kunnen doen over hoe wij studenten kunnen empoweren: waar zijn studenten goed in en hoe kunnen wij hen helpen hun talent te benutten?
Science of Learning
De programmalijn ‘Science of Learning’ sluit aan op deze leervragen. In deze programmalijn worden we meegenomen in de rijke wetenschap van hoe we leren en de hoe wij deze inzichten kunnen toepassen binnen het onderwijs. Neurowetenschappelijke kennis over leren, wat werkt en wat niet, de invloed van technologie op de concentratie van jongeren en de rol van zelfregulatie binnen nieuwe educatieve technologieën worden praktische toegelicht.
The Art of Discipline in the Age of Screens
Tijdens deze sessie worden verschillende inzichten over de rol van executive functies, e.g. volgehouden aandacht en zelfregulatie. Er wordt daarbij ook ingezoomd op de toenemende invloed van technologie op het brein en het concentratievermogen van studenten. Hoe kunnen we studenten helpen hiermee om te gaan?
Meer info over deze sessie?
How to Apply Learning Science in Real Classrooms?
Hoe worden wetenschappelijke inzichten over hoe wij leren, motivatieprincipes en de rol van ons werk- en langetermijngeheugen vertaald naar effectieve leerervaringen binnen een klaslokaal? En hoe houden we rekening met het toepassen van deze principes zonder de algemene ontwikkeling van studenten uit het oog te verliezen? Tijdens een praktische en innovatiegerichte workshop worden deze vragen beantwoord en krijgen we kennis over hoe de wetenschap van leren concreet binnen het onderwijs toegepast kan worden.
Meer info over deze sessie?
Innovating in EdTech Through Human-Centered Design
Het ontwerpen van innovatieve technologieën wordt steeds meer een mensgerichte activiteit. Deze zien wij terug binnen: design thinking, gebruikersonderzoek en interactie tussen mens en computer. Het ontwerpen van educatieve technologieën is vaak complex aangezien er aandacht moet zijn voor de student en de docent. Deze interactieve sessie gaat in op verschillende methoden voor het uitvoeren van praktische en effectieve, mensgerichte ontwerpen, met studenten en docenten.
Meer info over deze sessie?
Je kunt hieronder je stem uitbrengen op een van deze sessies. De sessie met de meeste stemmen gaan we in ieder geval bijwonen. En we schrijven hier natuurlijk ook een uitgebreide blog over. Dus laat ons weten welke van de sessies jij het meest interessant lijkt!
Lees alles over SXSW EDU !
Ik combineer mijn passie voor leren met innovatie! Ik heb een drive om studenten, collega’s en teams te helpen groeien en geloof hierdoor in de plasticiteit van het brein. Ik benut hierdoor het liefs inzichten en strategieën afkomstig van de positieve psychologie, zoals: Appreciative Inquiry, Growth Mindset en het Broaden-and-Build model.