Taaldorp Las Vegas gaat live!

Het is maandagochtend, nog een beetje fris van de fietstocht stap ik de School voor Administratie binnen. Benieuwd wat ik daar zal aantreffen, want vandaag is het eindelijk zover, Taaldorp Las Vegas gaat live! Als ik de school binnenga, word ik hartelijk welkom geheten door the King of Rock and Roll himself, Ik ben meteen in Vegas! Verderop in de gang loopt een docent in een roze flamingo pakje. Ze maakt een vlog. Ik zie studenten in duo’s rondlopen met hun smartphone in de hand. Ze checken in bij hun hotel, huren een auto, kopen kleding en juwelen en gaan natuurlijk ook even naar het casino. Overal spreken ze Engels en de sfeer is een fijne mix van vrolijkheid en kalmte. Hier wordt geleerd!

Vorig jaar bedacht Rachida Habiboella, docente Engels, dat een Taaldorp mooi zou passen bij haar eerstejaars studenten en diende ze samen met haar collega Anneke Koenis een innovatievoorstel in om budget aan te vragen zodat ze deze droom konden realiseren. Rachida: ‘Ik merk dat mijn studenten best Engels willen praten, maar de standaard situaties in de klas spreken niet tot de verbeelding. In een internationale stad als Den Haag zou je verwachten dat je makkelijk erop uit kunt gaan om je Engels te oefenen, maar voor de meeste studenten is dit echt een te grote stap. Een Taaldorp blijkt een mooie, veilige tussenvorm om te oefenen met de Engelse taal.’  

Taaldorp is een lesvorm om de spreekvaardigheid van een vreemde taal te toetsen of te oefenen. In deze lesvorm wordt een buitenlands dorp nagebootst en voeren de deelnemers informele gesprekken. De bewoners worden gespeeld door moedertaalsprekers, docenten of oudere leerlingen (bron: Wikipedia). 

Op VO-scholen is de lesvorm Taaldorp al een bekend concept. Voor de School voor Administratie van ROC Mondriaan was het echter nieuw. Innovatief was ook het theaterbezoek middels Virtual Reality  en de ondersteuning middels een app. In eerste instantie zou een extern bedrijf de app maken, maar dit bleek toch wat kostbaarder en tijdrovender dan ingeschat. Ricardo Verver, docent en coach digitaal leren, bedacht met behulp van Powerapps een prima alternatief. Hij maakte een eenvoudige maar handige app waarmee de studenten enerzijds door het Taaldorp kunnen navigeren en bijhouden waar ze al zijn geweest. Anderzijds geven docenten via de app aan dat de studenten daadwerkelijk het onderdeel geoefend hebben. Bij een beperkt aantal ‘haltes’ wordt de student echt beoordeeld door docenten Engels. Die beoordeling en feedback wordt ook weer verwerkt in de app. 

Wat ik mooi vond om te zien, is dat het hele docententeam een rol pakte in dit Taaldorp, van croupiers tot cocktailshakersvan politie-agent tot receptionisten van het hotel. De kwaliteiten en het enthousiasme van het team werden ten volle benut, iedereen ging er vol voor en voelde zich verantwoordelijk voor het slagen van deze twee dagen. Rachida heeft hier ook een missie: ‘Voor sommige van mijn studenten, zijn dit de enige studentenjaren die ze hebben. Ik wil graag dat ze daar straks met een goed gevoel op terugkijken. Ik wil ze mooie herinneringen meegeven en ik hoop dat dit Taaldorp er één van is.’  

5 Comments

  1. Wat een leuk stuk over ons Taaldorp. Bedankt Debora 🙂

    • Beste Rachida,
      wat een enorm leuk en inspirerend idee! ook zo mooi en liefdevol uitgewerkt tot in de details en dat is hartstikke belangrijk. TOP!
      Vriendelijke groet.
      Tineke

    • Klinkt echt heel leuk! De app en het idee, zouden andere locaties hier ook gebruik van kunnen maken? Ik werk op de Zuidlarenstraat en wij hebben ook veel taalleerlingen.

      • Zeker, de insteek is dat dit concept ook overdraagbaar is naar andere Mondriaan scholen. Laten we even contact leggen om te kijken welke stappen daarvoor nodig zijn. Zou mooi zijn als de studenten op de Zuidlarenstraat dit ook kunnen ervaren.

  2. Wat een leuk project. Goed om te lezen.


Comments are closed for this article!