Out-thinking Old School with Play, Innovation & Blockchain

Zodra je ‘AI’ (artificial intelligenceof kunstmatige intelligentie) én ‘blockchain’ in de titel van je sessie zet, dan komen mensen wel. Het zijn dé buzzwords dit jaar tijdens SXSW EDU en dat was misschien ook wel de reden dat deze sessie de meeste stemmen kreeg in een van de eerdere berichten over SXSW EDU. Maar ik wilde weleens weten of er echt een goed onderwijskundig verhaal achter al deze gehypte termen zat.

Phaedra Boinodiris werkt bij de IBM ‘Academy of Technology’ en presenteerde deze sessie. Ze begon met een verhaal van een docent die met zijn leerlingen een game wilde ontwikkelen. Samen met zijn leerlingen maakte hij in Minecraft een spel waarbij je als nanobot door het menselijk lichaam kon vliegen. Onderweg kwam je van alles tegen, waaronder ziekteverwekkende bacteriën. De studenten moesten dit spel volledig programmeren. De docent, David Conover, kon hierbij wel wat hulp gebruiken van IBM en na een Skype-gesprek met hem besloot Phaedra een kijkje te nemen in zijn klas. 

Wat dit project extra bijzonder maakt is dat David op een school werkt voor zogenaamde disadvantaged leerlingen. Een lastige doelgroep om enthousiast te krijgen voor dit onderwerp, maar deze aanpak bleek heel succesvol. Onderstaande video geeft een mooi beeld van zijn project. 

Medical Minecraft van David Conover

Phaedra gebruikte het voorbeeld van Medical Minecraft om te laten zien hoe je met games, oftewel Play, studenten kan motiveren. Volgens haar is het nodig om het onderwijs zo te veranderen dat het beter aansluit bij de belevingswereld van studenten. Niet alleen om hen enthousiast te maken om te leren, maar ook omdat de wereld om ons heen super snel verandert. Ze zei: “We don’t need to prepare students for blue collared or white collared jobs, but for new collared jobs!” En dat volgens een onderzoek  94 procent van de mensen niet verwacht zijn of haar baan te verliezen aan automatisering baarde haar zorgen. 

Onderwijs transformeren in 3 stappen

Na het mooie voorbeeld van Medical Minecraft was het tijd voor serieuze zaken. Want hoe moeten we ons onderwijs zo veranderen dat studenten optimaal voorbereid worden op deze onzekere toekomst? Phaedra deelde hier drie belangrijke stappen voor.

Van school centered naar learning centered: Hierbij gaf Phaedra het voorbeeld van Finland: geen centrale eindtoetsen zoals hier in de VS, maar onderwijs wat veel meer gericht is op het ondersteunen van het leerproces van de studenten. “Gebruik bijvoorbeeld de Global Goals for Sustainable Development van de Verenigde Naties.” Deze doelen zijn heel ambitieus maar dragen allen bij aan een betere wereld. Mooi om daaraan te werken.

Nieuwe business modellen: Hoe kunnen we een groter ecosysteem rondom de school inrichten? Bijvoorbeeld met de adoptie van blockchain-technologie om micro credentials, soort mini-diploma’s, mogelijk te maken. Dit komt erop neer dat je niet alleen binnen de school, maar ook van buiten de school, het mogelijk maakt om gepersonaliseerd en geaccrediteerd onderwijs te bieden. Hier zijn in de VS al enkele succesvolle experimenten mee gedaan en ook Malta is bezig om alle onderwijsdiploma’s met blockchain-technologie te ontsluiten.

Implementeer Design Thinking: Projectmatig werken in het onderwijs met bijvoorbeeld Design Thinking als methode is hot! Een groep studenten waar Phaedra mee werkte heeft bijvoorbeeld als project een empathy robot gebouwd: een robot die emoties heeft en herkend. Nu gaat het niet zozeer om de vaardigheden die je nodig hebt om een dergelijke robot te bouwen, maar vooral om het proces waarin je de robot ontwerpt. Van een jurk met ledverlichting die reageert op Tweets, tot een DJ Battle tussen een robot en een mens.

Alle genoemde nieuwe ontwikkelingen en technologieën bieden gecombineerd een enorme potentiële bron om onderwijs ‘mee’ en ‘over’ te geven. Direct na SXSW EDU start in Austin SXSW Interactive: dé startup conferentie van de wereld. Twitter, Uber en veel meer komt hier vandaan. En ook hier staan AI, Blockchain en Design Thinking op het programma. Laten we kijken hoe we binnen Mondriaan aan de skills kunnen bouwen voor de studenten ‘that will launch the next hot start up‘ !

 

Lees alles over SXSW EDU !

De kracht van Digital Storytelling
Mini-vlog: SXSW EDU is done!
Out-thinking Old School with Play, Innovation & Blockchain
Verhalen vertellen met impact
Innovatieve Ed-Tech ideeën gelanceerd tijdens SXSW EDU Launch Competition 🚀