Drones worden steeds vaker ingezet als hulpmiddel bij uiteenlopende beroepen. Een boer die zijn gewas wil inspecteren, de NS die het spoor controleert of de brandweer die middels een drone met infraroodcamera een brandhaard onderzoekt. Allemaal voorbeelden van het beroepsmatig inzetten van drones.
Om onze studenten goed voor te kunnen bereiden op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is het van belang dat we onderzoeken hoe we de studenten met deze technologie kennis kunnen laten maken. En dat begint met een theorie-examen! Samen met tien collega’s vanuit heel Mondriaan gaan we binnenkort op voor dit examen.
RPAS, ROC, LAPL, WTF?
Of je nu een commercieel bedrijf bent of een onderwijsinstelling: als je geen hobbyist bent moet je een vergunning hebben om te mogen vliegen met een drone. En voordat je zo’n vergunning in de pocket hebt, moet je dus de nodige theorie beheersen. En daar zitten nogal wat afkortingen tussen. Ik zal je de details besparen, maar het is wel handig om een beetje te snappen waar het nou precies om gaat.
Als je bedrijfsmatig wilt vliegen met een drone heb je een aantal dingen nodig. Wat je precies nodig hebt is onder andere afhankelijk van de drone waarmee je wilt vliegen: het gewicht van de drone is hierbij van belang. Drones tot 1 kilo vallen onder de regeling micro-drones. Drones van 1 tot maximaal 4 kilo vallen onder de regeling mini-drones. En tot slot is er een categorie van 4 tot 150 kilo. Voor die laatste categorie heb je eigenlijk een vliegbrevet nodig wat heel erg vergelijkbaar is met die van een klein vliegtuig. Van medische keuring (LAPL) tot kennis over radiocontact met de luchtverkeersleiding.
Maar wij richten ons op de mini- en micro-drones. Om met deze drones te mogen vliegen heb je eigenlijk een soort ‘ontheffing’ nodig voor de zware vergunning die je nodig hebt voor de grote drones. Met deze ontheffing mag je vliegen met drones, of eigenlijk Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS). Deze ontheffing wordt ROC-Light genoemd. En ROC staat niet voor Regionaal Opleidingscentrum, maar voor RPAS Operator Certificate.
Een onderdeel van ROC-Light is dus het behalen van een theorie-examen. Hiermee krijg je dus ontheffing voor het behalen van je vliegbrevet, je RPA-L (de L staat hier voor License). Naast het theorie-examen moet je ook de RPAS inschrijven bij het luchtvaartregister, een ontheffing aanvragen voor het Bewijs van Luchtwaardigheid (technische keuring) en een zakelijke WA-verzekering afsluiten (per drone).
Les 1: In Den Haag mag je helemaal niet vliegen
Het startpunt om beroepsmatig, legaal te mogen vliegen is dus het behalen van het ROC-Light theorie-examen. Vervolgens kunnen de andere ontheffingen en documenten worden aangevraagd. Een hoop gedoe, want als recreant mag je eigenlijk al veel meer. En dan te bedenken dat er in de regio Den Haag sprake is van een gecontroleerd luchtruim vanwege de nabijheid van het vliegveld Rotterdam – The Hague Airport. Dit betekent dat we in de buurt niet mogen vliegen, behalve op Scheveningen.
Toch zijn voldoende mogelijkheden. Eén ervan is dat we in gesprek gaan met het ministerie om de mogelijkheid te onderzoeken een gebied in de buurt van Mondriaan aan te wijzen als zone waar je wel mag vliegen. Binnen de bestaande regels natuurlijk. En daarnaast zijn er in Nederland voldoende andere plekken waar je wel mag vliegen. Verder verandert er een aantal regels per 1 juli 2020 vanwege het ingaan van Europese regelgeving. De details hiervan worden nog uitgewerkt, maar wij zijn vast voorbereid! Op 21 februari hebben we het examen dus ik ga snel verder met studeren! 🤓