Wat ik al verwachtte van de Bett Show, gebeurde. Ik wist haast niet waar ik moest kijken, overdonderd door het grote aanbod en de enorme hoeveelheid informatie. Er was veel prachtig speelgoed, edtech (educational technology) robots, virtual reality-brillen. Leuk om te zien maar gaat dit over mijn onderwijspraktijk?
Microsoft was er, logisch, met zo’n beetje de grootste stand van de beurs. Het bedrijf presenteerde zich echt op z’n Amerikaans: alleen maar mooie, jonge happy-de-peppy-mensen, hun informatie juichend van toon. Ik vond het erg overdreven, maar toch was er juist hier veel herkenning. Office 365 en Teams natuurlijk en wat was dat met die immersive reader, de voorlees-tool in het Officepakket? Die hebben wij dus ook! Waarom hebben wij dan Claro Read aangeschaft? Dat ga ik navragen!
Op de tweede dag kon ik profiteren van wat ik op dag 1 geleerd had. Hoe het bezoeken van zo’n ontzettend grote beurs aan te pakken? Ik heb m’n eigen werkterrein losgelaten. Over volwassenenonderwijs, NT2 en laaggeletterdheid was er zelfs met een kaarsje niets te vinden. Ik liet al m’n goede voornemens los en koos stands en presentaties die ik zelf leuk vond. Dat beviel heel goed.
‘Studenten willen Love, Wifi en Netflix.’ Nou, dat herkende ik wel. De presentatie ging over veranderende tijden en veranderende eisen. We zouden veel beter kunnen aansluiten bij de manier van leren en communiceren van jongeren. Deze presentatie werd midden op de drukke beursvloer gegeven, maar ik kreeg een koptelefoon op en kon alles woordelijk verstaan.
Hoe anders ging het toe bij een ‘peer to peer’-ontmoeting met docenten van verschillende nationaliteiten. Begrijp me goed, het was echt thuiskomen: PowerPoint, ronde tafeldiscussie en zelf serieus meepraten! Dit ging over een een VLE (Virtual Learning Environment / elektronische leeromgeving,) die een groot aantal Engelse scholen met elkaar verbond. De discussie in het Engels, over de voors en tegens, was te hoog gegrepen voor mij. Ik werd er wat WAKA WAKA van. Wat dat precies is, weet ik niet, maar dat T-shirt heb ik natuurlijk onmiddellijk aangepakt!
Deze blog is geschreven door Agnes Rutges. Zij is Digicoach bij Taalplus van ROC Mondriaan.
Ik breng het liefste de werelden van innovatie, technologie en het onderwijs dichter bij elkaar. Van thema's als Design Thinking, Verandermanagement, ICT en Onderwijs krijg ik energie!