Ga er maar aan staan: hoe maak je met je (onderwijs)team een gedragen, eigen meerjarenplan? Die opdracht kreeg Josée Bours van de afdeling Academie voor Teaching en Learning van het Koning Willem I College. Een flinke uitdaging die vroeg om een innovatieve oplossing.
“Met een bordspel willen we op een leuke en laagdrempelige manier het gesprek voeren over wat een team tot een goed team maakt.” Het spel is zelf heel eenvoudig: gooi met een dobbelsteen en beweeg je over de landkaart die het spelbord vormt. Er zijn 18 streken met toepasselijke namen als ‘het Doolhof der Dwaasheid’ en ‘De Baai van Nieuwe Mogelijkheden’. In iedere streek moet het team andere uitdagingen, opdrachten en obstakels overwinnen.
De uitdagingen en opdrachten zijn gebaseerd op de theorie ‘De vier dimensies van effectieve teams’. Een voorbeeld van een opdracht die we moesten doen: “Vertel een sterk verhaal!” Na het beluisteren van een Netflix-serie-waardig spookverhaal mochten we als team beoordelen of dit waar of niet waar zou zijn. We waren het er nog niet helemaal over eens, maar het gesprek over het belang van een goed verhaal over het team en wat je met elkaar doet was interessant.
Normaal duurt het spelen van dit spel de hele dag, maar in deze interactieve sessie mochten we vast kennis maken met de opzet en inhoud. Een leuke vorm om een goed gesprek te voeren met elkaar, maar er is meer nodig. “Je maakt samen met elkaar een stap om met een plan te beginnen. Je creëert hiermee wat draagvlak en verkent diverse ideeën en beelden.” Hierna moet je wel weer focus aanbrengen. Het team van KW1C heeft dit gedaan met de denkhoeden van De Bono. Dit gaf structuur en inzicht.
De opbrengst van het spel werd gecombineerd met de strategische meerjarendoelen van de school. De X-matrix, afkomstig uit de LEAN-methodiek, biedt hier een kader voor. Deze matrix maakt inzichtelijk hoe de meerjarendoelen zich verhouden tot de jaardoelen, activiteiten, KPI’s en verantwoordelijkheden.
Het is work in progress bij het Koning Willem I College, maar ik vond het erg interessant om te zien op welke manier een relatief simpel bordspel kan bijdragen aan draagvlak en inhoud voor complexe strategische doelen en meerjarenplannen. Het spel is eventueel te bestellen voor € 125 (ex BTW) via de website van MenseninBedrijf.